Rouw en verlies op het werk

Iedereen krijgt te maken met rouw en verlies en toch kan het lastig zijn hiermee om te gaan op de werkvloer. Sommige mensen hebben direct na de gebeurtenis tijd nodig om te herstellen. Anderen buffelen echter door en lopen maanden of jaren pas vast. Hoe ga je daarmee om als ondernemer?

Arthur Mollet is reliability engineer bij een afdeling van Philips LED Lighting. Hij ging vrij snel weer aan het werk na het overlijden van zijn vrouw. Achttien maanden later stierf haar jongere broer. Het bracht oud en nieuw verdriet in Arthurs leven en hij kon zijn werk niet meer naar behoren doen. Hij vroeg zijn leidinggevende om een minder verantwoordelijke functie binnen de organisatie. Groepsleider R&D Bram Visser: “Arthur wilde in feite de symptomen aanpakken van zijn verdriet en niet de oorzaak. Maar wij wilden hem niet kwijt, hij was veel te waardevol voor ons. Wij hebben daarom gezegd: ‘We richten ons naar jou. Wat heb je nodig?’”

Via de HR-afdeling kwam Arthur terecht bij Marjan Tresfon. Haar bedrijf is gespecialiseerd in het begeleiden van sterven, rouw en verlies. “Veel werkgevers zeggen dat ze nooit stilstaan bij verlies, tot ze er opeens mee geconfronteerd worden.” Dit hoeft niet altijd een overlijden te zijn, mensen rouwen ook om een miskraam of een gestrand huwelijk. “Collega’s gaan de rouwende mijden. Leidinggevenden zijn bang dat een open put met ellende nooit meer sluit. Ondernemers denken geen tijd te hebben om de ander te helpen.” Dit zijn situaties die Marjan met haar werk wil voorkomen of oplossen.

Rouwprotocollen
Ondernemers zitten in een ongemakkelijke spagaat. Enerzijds willen ze het beste voor hun medewerker, anderzijds willen ze ook het beste voor hun bedrijf. HR-afdelingen van grotere organisaties gebruiken soms rouwprotocollen (vindbaar op internet), een handleiding hoe om te gaan met de eerste dagen na een sterfgeval en waar op lange termijn op te letten. Het behouden van de menselijke maat kan langdurig ziekteverzuim voorkomen. Kleine ondernemers zijn vaak onvoorbereid en hebben buiten hun eigen compassie, geen expertise in huis. Toch is er al veel wat zij kunnen doen om erger te voorkomen en heel ingewikkeld is het niet. Het sleutelwoord: openheid. Marjan: “Praat. Vraag wat je met elkaar kunt doen, wat de medewerker nodig heeft. Herverdeel het werk, laat hem naar huis gaan wanneer het echt niet kan. Een mens met verdriet wil gehoord worden en gezien.”

Ieder rouwt op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo, zegt Marjan. “Werk samen aan een manier om ermee om te gaan en spreek een termijn af. Herinner de ander aan wat hij wel kan. Behalve verdriet heeft hij ook moed of creativiteit.” Marjan meent sterk dat mensen rouwen zoals ze leven. “Door verlies zijn ze zichzelf kwijt en dan vraag ik: Hoe leef je eigenlijk? Wat zijn je goede eigenschappen, je vaardigheden?” De veerkracht die mensen laten zien is wat Marjan inspireert in haar werk. Maar hulp is niet vrijblijvend. Het is zaak dat iemand met begeleiding werkt aan zijn rouw. “Mensen doen dat uit zichzelf. Toch is het belangrijk om duidelijk af te spreken wat het plan is: ‘de eerste drie maanden doen we het zo, daarna praten we verder.’ Ga frequent met elkaar in gesprek.”

Symptomen
Wanneer mensen hun verdriet verstoppen – uit schaamte of bescheidenheid – lopen ze vaak pas na maanden of jaren vast en is niet duidelijk dat rouw eraan ten grondslag ligt. Daarom is het goed de symptomen te herkennen. Een ongelukkige werknemer gaat zich anders gedragen. Hij wordt kribbig of krijgt een extreem kort lontje. Hij raakt ongemotiveerd en verliest betrokkenheid. Er komen klachten van collega’s en klanten. Bram: “Je ziet vaak conflictsituaties ontstaan. Als leidinggevende moet je dan in gesprek om de oorzaak naar boven te halen.” Dat moet je als ondernemer ook durven, vindt Bram. “Als je door angst die steun niet kunt geven, dan mag je ook niet verwachten dat de ander jouw de betrokkenheid geeft die je nodig hebt. Jouw mensen zijn jouw team in goede en in slechte tijden.”

Arthur heeft nu twaalf sessies gehad bij Marjan. Bram: “Al die tijd is hij zijn werkzaamheden grotendeels blijven doen. Hij is nu 100% terug, met dezelfde drive als vroeger en we zijn ontzettend trots op hem. En als wij als bedrijf opleidingen verzorgen voor onze mensen, waarom dan geen rouwbegeleiding als ze het nodig hebben?”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s